سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، زندگیِ دلهاست و روشنایی دیدگان از نابینایی و توانایی پیکرها ازناتوانی . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
امروز: یکشنبه 103 آذر 4

شب زیارتی آقا امام حسین (ع)

 

 از اولش که این قسمت رو ساختم ، هدفم این بود که راه و روش آقا امام حسین (ع) را در روزگار امروزی مان بررسی کنیم ، یا به قول کتابیش یه دوره ی پودمانی ، عاشورا پژوهی داشته باشیم !!( عجب قلمبه ، سولمبه حرف زدم).

 

بعد از کلی تأمل و تفکر پیرامون این موضوع ، اولین موضوع  این قسمت رو انتخاب کردم .

 

قسمت اول  : حرکت انقلابی عاشورا:

بسم الله الرحمن الرحیم :

ما مسلمانان برای ساختن جامعه های خویش و محتوایی کردن حرکت های خود الگوها و سرمشق های بسیاری داریم .

‹ قرآن کریم› که داستان انقلابهای انبیایی را نقل کرده است برای همین منظور است( برهم زدن جامعه ی ناسالم و ساختن جامعه ی سالم ، و فرو افکندن نظام ناسالم و ساختن نظام سالم ) . و همچنین است :

- سیره ی انقلابی پیامبر اکرم (ص) در مقابله با اشرافیت قریش و سرمایه داری جاهلیت؛

- حکومت علی (ع) و منشورهای آفتابسان ( نهج البلاغه)؛

- خُطَب فاطمیه در دفاع از آرمان ( حکومت قرآنی)

 اینها همه می توانند برای هر حرکتی و انقلابی سرمشقهایی سازنده و تعیین کننده باشند ؛ بلکه تحقق راستین یک انقلاب اسلامی به همین است که تعالیم و روشها و سیره هایی که یادشد ، در آن تحقق یابد و به ثمر برسد.

 

یکی دیگر از سرمشقهای بسیار مهم ، در شکل گیری یک انقلاب حقیقی ، محتوای حرکت عاشورای حسینی است به شرط (بیان درست). آگاهان بی غرض به خوبی می دانند که این حرکت خونین و تکان دهنده ، که همواره کاخ های ستم را لرزانده ، و جانها را بیدار ساخته ، و آبادیهارا به خود آورده ، و ارزشهای فراموش گشته را از نو زنده کرده است ، یک انقلاب  سریع و پویا بوده که فاصله ی (عبادت ) را در (مکه) و (شهادت) را در (کربلا) حذف کرد، و نشان داد که خدا هنگامی بدرستی عبادت می شود که عدالت برقرار باشد ، با ستمکاران مبارزه شود ، از ستمدیدگان حمایت به عمل آید. وعدالت زمانی به خوبی عملی می شود که ایمان به خدا در کار باشد و قصد پرستش خدا تحقق یابد. عاشورا نقطه ی پیوند میان ( توحید ) و (عدل ) است ، یعنی بازتاب فریاد پیامبران :

 

((أنِ اعبُدُوا الله – و – أوفُوا الکَیْلَ و المیزان ---› خدای را بپرستید – و – عدالت اقتصادی را برا پای دارید))

 

عاشورا ، حضور دوباره ی آدم، نوح ، ابراهیم ، اسماعیل وموسی و عیسی – علی نبیا و آله و علیهم السلام- است در قله ی فریادگری و هدایت. اینکه حسین(ع) را وارث آدم(ع) می خوانیم و زیارت (وارث)  را باسلام به آن پیامبران الهی آغاز می کنیم ، برای همین است ، یعنی نقطه ی اتصال همه ی حرکتهای الهی و انقلاب های خدایی ، به صورت تجسم دوباره ی

- آدم (ع)                         و

- نوح(ع)                        و

- ابراهیم (ع)                   و

- اسماعیل(ع)                  و

-موسی (ع)                     و

- عیسی(ع)                     و

- محمد (ص)                   و

- علی (ع)                       و

-  فاطمه (س)                   و

- امام حسن(ع)

در لحظه های خورشیدی عاشورا و واقعیت سرشار کربلا ...

و اکنون باید این مضامین و محتوا را در ( مجالس عاشورا ) آموخت و پراکنده کرد، و بُعد سازندگی عاشورا را زنده کرد.باید مجالس عاشورا را غنی ساخت و فریاد عاشورا را طنین افکن گردانید ، عاشورا فریاد زندگی است، پس باید طنین آن در همه ی آفاق زندگی پیچید.

چون به مجالس مذهبی ، در ارتباط با عاشورای حسینی ، و رسالت بزرگ آن ، اشاره شد ، و چون می نگریم که تربیت دینی و اجتماعی مردم تا اندازه ی بسیاری به محتوای این مجالس مربوط است  و چون هیچ حرکتی و اصلاحی بدون اصلاح تربیت عمومی به نتیجه ای مطلوب نمی رسد ، در اینجا – به مناسبت – پیرامون محتوای مجالس مذهبی سخنی به میان می آورم ( و إن أُریدُ إلا الإصلاحَ مَا سْتَطَتُ).

به یقین برپایی مجالس سوگواری در صورتی که همراه با موازین شرعی باشد ، مطلوب خواهد بود ، واگر با قصد قربت همراه باشد ، عبادت محسوب می شود، از حتی از عبادات مهم هم به شمار می آید. یاد مجاهدان و شهدای راه خدا ، زنده نگه دارنده ی دین خداست، و مانند یاد خدا زنده کننده ی دلها و روشن کننده ی جانها وروانهاست. هر جا که ذکر صالحان رود رحمت خدا نازل گردد( عند ذکر الصالحین تنزل الرحمة)

 

 


 نوشته شده توسط محمد امیر حمیدی فر در پنج شنبه 86/4/28 و ساعت 1:39 عصر | نظرات دیگران()
 لیست کل یادداشت های این وبلاگ
معرفی نشر سدرة
معرفی وبلاگ طلبه عصر انقلاب اسلامی
آماده شویم برای عَرِفتُ ...!؟
مادر مهربانی ....
محرم...
سلام بر محرم...
[عناوین آرشیوشده]

بالا

**طراح قالب: بسیجی 57**

بالا